fbpx

Tuet ja ortoosit

Tuet ja ortoosit ovat tarpeen useissa eri tilanteissa, kuten synnynnäisissä vioissa, tapaturman tai leikkauksen jälkeen, urheilussa ennaltaehkäisevänä ja hoitavana apuna, tai sairauden hoidossa. Oikeanlainen tuki helpottaa nivelten kuormittumista, mikä usein auttaa esimerkiksi nivelrikon myötä tulleiden kulumien kipuun. Useita apuvälineitä voi käyttää myös suojaavasti arjessa tapaturmien ennaltaehkäisyyn.

Monipuolisesta valikoimastamme löytyvät laadukkaat liikkumisen tuet ja ortoosit. Valitse tuoteryhmä alta ja tutustu tarkemmin tuotteisiimme.

Tuet ja ortoosit auttavat useissa eri elämän tilanteissa

Useat meistä käyttävät jossain vaiheessa elämää jotain lisätukea, kuten rannetukea, polvitukea, selkätukea tai tukivöitä. Näille apuvälineille löytyy käyttöä jokaisessa ikäryhmässä, sillä tukia ja ortooseja voidaan käyttää suojaamaan, ennaltaehkäisemään, tukemaan ja edesauttamaan parantumista. Tuoteryhmistä löytyy myös esimerkiksi polvenlämmittimiä, jotka auttavat palautumisessa ja voivat ennaltaehkäistä vanhan vamman uusiutumista.

Oikeanlaisella tukemisella voidaan usein helpottaa akuuttia tai kroonista kipua, kun kehon osat ohjataan oikeaan asentoon ja nivelten kuormittumista kevennetään. Tukemalla ja tarvittaessa ohjaamalla tai rajaamalla liikeratoja edesautetaan kehon osien oikeaa toimintaa, estetään virheasennot tai virheelliset liikeradat ja näin myös autetaan kehoa parantumaan.

Esimerkiksi nivelrikon tuoma kipu voi helpottaa hiukan, kun nivel tuetaan huolellisesti ja näin estetään sen ylitaipuminen ja -kuormittuminen. Urheiluvammojen ja tapaturmien jälkeen on yleistä antaa vamman parantua kunnolla tuettuna, jolloin mahdolliset murtumat paranevat oikeaan asentoon ja lihas- tai jännevammat saavat parantumiseen tarvittavaa lepoa. Tuet ja ortoosit voivat auttaa myös plantaarifaskiittiin, rannekanavan oireyhtymään, tenniskyynärpäähän ja useisiin muihin vaivoihin tai väliaikaisiin tilanteisiin, kuten raskauteen.

Miten valitaan oikea tuki tai ortoosi?

Lievissä tai hyvin selkeissä tapauksissa, kuten urheiluvammassa tai raskauden aikaan, on helppo ostaa tarvitsemansa tuki ja katsoa auttaako se. Itsenäisesti tukea valitessa kannattaa kiinnittää huomiota tuen jäykkyyteen ja joustavuuteen, sekä käyttötarkoitukseen; levossa voi käyttää liikerataa selkeästi rajoittavaakin tukea, mutta urheilussa tai liikkumisessa tuen tulisi joustaa riittävästi.

Mikäli olet epävarma sinulle sopivasta tuesta tai ortoosista, varmista apuvälineen käyttö aina lääkäriltä tai fysioterapeutilta.

Tenniskyynärpäätuki osana itsehoitoa

Lievimpiä vammoja ja vaivoja voi itsehoitaa, varsinkin alkuvaiheessa. Esimerkiksi tenniskyynärpää syntyy käden ylirasituksesta ja toistuvista, yksitoikkoisista liikkeistä, jolloin olkaluun nivelnastaan tulee kipua joka säteilee alas kyynärvarteen. Tenniskyynärpää voi parhaimmillaan parantua itsestään, ja paranemista voi edistää sekä kipua lievittää itsehoitotavoilla, kuten tulehduskipulääkkeillä, kylmällä ja kyynärtuella.